Laga jeans

Det är alltid lika tråkigt när något av ens favoritplagg håller på att gå sönder, en klassiker är ju att grenen på jeansen spricker. Man kan ju givetvis lämna in sina byxor hos en skräddare för att få det lagat, brukar kosta mellan 100 och 250 kronor men som student och när det dessutom är ett par H&M jeans för 400 kronor som spruckit i grenen känns det inte riktigt värt den kostnaden. Här kommer en kort guide i hur du lagar och förstärker grenen på dina jeans så att dom överlever i alla fall ett år till.

Det du behöver:

- En symaskin

- Tråd i ungefär samma färg som jeansen

- Jeanstyg i ungefär samma färg, gärna ganska mjuk för annars blir passformen gärna lite konstig efteråt.


så här såg mina ut från början, det hade börjat gå hål och tyget var väldigt tungt

Vänd jeansen ut och in.


 

Börja med att klippa ut jeanstyget så att biten du tänkt använda är ungefär 3 cm bredare än hålet åt alla håll.

själv använda jag ett par andra mycket mer trasiga jeans

Nåla fast biten där du vill ha den, helst vill du inte ha den liggandes över några gamla sömmar då det kan riskera att skava lite extra och även riskera passformen.

Ställ in maskinen på sicksackstygn och så från kant till kant, se till att stygnen blir riktigt tighta. OBS glöm inte bort att det framförallt är undertråden du vill ha i samma färg som jeansen.



klipp nu bort överflödigt tyg och Vänd tillbaka jeansen, klipp bort överflödiga trådar.



så här ser det färdiga resultatet ut, givetvis kan man vara mer noggran men nu var det i själva grenen och den delen syns inte så mycket så valde att sy ganska fort och "slarvigt"

Känns jeansen lite väl stela och obekväma kan du kasta in dem i tvättmaskinen, på så sätt får du både fram den snygga slitningen och mjukar upp trådarna lite.


Just det. Är det bara ett litet hål alt, ett smalt och avlångt kan det räcka med att sicksacka längs med hålet, det räckte på mina röda chins som känns som nya nu!


Jag ber om ursäkt för den dåliga kvaliten på bilderna, kameran var urladdad så fick fota med mobilen!


Kommentarer
Postat av: blondie

är du en tjej eller kille??









jag har samma problem med grenen på jeansen. ahahha



men mina har spräckts heelt. fn, vill lappa dem på något sätt. men vet ej hur. oohhhh.

hjälp!







kul blogg.









www.psychedelique.blogg.se

2009-04-10 @ 12:07:31
URL: http://psychedelique.blogg.se/
Postat av: fashionbycsn

blondie: jag är kille, även om dom spruckit helt tror jag att det ska gå att laga på ungefär samma sätt, det blir väldigt slitstarkt!

2009-04-10 @ 12:52:51
URL: http://fashionbycsn.blogg.se/
Postat av: sandra

I sybehörsaffärer finns lappar som man stryker fast på tyget. Om man stryker fast den tillklippta lappen på insidan blir det jättebra och väldigt slitstarkt.

2009-04-10 @ 23:40:06
Postat av: jimmy

sandra: tack för tipset!

2009-04-12 @ 01:26:30
URL: http://fashionbycsn.blogg.se/
Postat av: Fanny

Jag tycker att det är lite svårt att göra en bra design till sin sida - hur har du burit dig åt? Du har ju en jättefin sida!

2012-03-18 @ 19:37:34
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0