1910-tal

Tänkte köra en liten serie där jag går från 1910-talet till nutiden klädesmässigt. Allt blir ju inte 100% autentiskt med tanke på att dagens plagg inte alltid är skurna på samma sätt som då, men ska göra mitt bästa.
Ett problem jag hade med just 1910-talet var att man ofta bar sk. sack coat, alltså väldigt högt knäppta och relativt korta kavajer men väldigt små slag, något som idag nästintill är omöjligt att hitta. En spännande sida för den som känner för att lägga ut lite mer pengar på att se ut som man rest genom tiden är http://www.gentlemansemporium.com/, där kan man hitta sack coats, flugor, käppar osv.

Under tidigt 1900-.tal var det oftast inte så mycket färg som bars av gemeneman, på sin höjd kunde man bära en lite mer färgglad väst, även om det tillhörde ovanligheterna.



plommonstop 575 kronor

Kavaj Uniqlo just nu ca 400 kronor

Byxor H&M just nu 129 kronor

Skjorta www.tailorstore.se 298 kronor

skor Alan edmond strl 9,5 via ebay.com just nu ca 1150 kronor inkl frakt
Fluga www.tiebar.com ca 120 kronor

Fickur ca 1910-talet www.kaplans.se 360 kronor


Kommentarer
Postat av: Niclas

En av de bättre outfittorna du publicerat.



Hoppas du kör en serie till 2050. Jag väntar spänt! :)

2009-06-30 @ 00:43:06
URL: http://niclasborgstrom.blogspot.com
Postat av: Anonym

Mycket intressant upplägg! Ser fram emot mer outfits i samma anda.

2009-06-30 @ 18:53:31
Postat av: Greg

We are www.TheTieBar.com.



You have the wrong website. Thank you!

2009-07-01 @ 21:30:48
URL: http://www.TheTieBar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0