Alex efterfrågade: Dressade höstskor

Alex bad mig lägga upp lite dressade, men inte allt för formella, höstskor. En inte helt lätt uppgift då vädret kan skifta så enormt under hösten. Han nämnde också mockaskor, något som fungerar utmärkt en höstdag utan regn/med lite regn.
Se bara till att impregnera dem ordentligt samt putsa upp dem titt som tätt.

Jag tänkte nedan redovisa för lite olika modeller som jag tycker fungerar bra på hösten, viktigt att tänka på är att skorna har gummisula under blöta dagar då lädersulan lätt går sönder när den utsätts för vatten.

Brogues/wingtips
Lite kraftigare brogues är perfekta höstskor, tänk  brittisk landsbyggd och du förstår vad jag menar. (modellen nedan är från loake och kostar från ca 1000 kronor för second and sales)



Derbyskon
Den bästa modellen för att undvika den allt för formella känslan utan att tappa det dressade intrycket är derbyskon, med sin öppna snörning ger den ett ledigare intryck än oxfordskon Är skon mönstrad minskar formaliteten ännu mer. (nedan från rizzo kostar 1495 kronor).

Snörsko med slätt blad

Loafers
Många anser att loafers inte hör hemma under vinterhalvåret, själv tycker jag det beror lite på  vilken modell det handlar om, en slank pennyloafer i mocka gör sig som bekant bäst under sommaren medan ett par lite grövre tasselloafers kombinerat med ett par galoscher kan fungera nästan hela året. (galoscherna nedan är från swims)
glasoch2.jpg


Ökenkängor
Denna sko fungerar utmärkt kalla höstdagar, i läder klarar dom alla väder medan ett par i mocka kanske inte bör användas vid storm. (modellen nedan från http://www.asos.com/ och kostar ca 450 kronor)

ASOS Canvas Desert Boots

Jodphur/Chelseaboots
Denna modell lämpar sig lite mer för när hösten verkligen är här: Det finns två olika utföranden som för det mesta går under samma namn, den klassiska med resår i sidan och den lite mer formella med spännen. Ett par i mocka kan fungera nästan året om precis som ett par ökenkängor (övre paret från rizzo kostar 1995 kronor, det undre paret är från http://www.derbyhouse.co.uk/ och kostar ca 400 kronor). Ett tips för den här typen av skor är att leta i ridbutiker etc.
Jodphur
Loveson Jodhpur Boots


Galoscher
Om er skogarderob, precis som min, mest består av skor med lädersula får ni antingen lägga på en slitsula i gummi eller införskaffa er ett (eller flera) par galoscher. Min flickvän ville döda mig när jag nämnde det första gången men bearbetar henne långsamt. Den konservative väljer ett par i samma färg som skorna medan den mer lekfulle kan utnytja detta tillfälle till att få in lite mer färg i klädseln. (modellen nedan kan köpas på http://www.beltoutlet.com/ och kostar ca 180 kronor)


Kommentarer
Postat av: Alex

Stort tack, extra plus för den snabba responsen! ska ta mig en funderare och sen fatta ett beslut

2009-07-24 @ 00:23:09
Postat av: Jimmy

Alex: hoppas det var till någon hjälp :)

2009-07-24 @ 00:57:05
URL: http://fashionbycsn.blogg.se/
Postat av: Eric

hur funkar det att beställa från asos.com? Hur lång tid tar det? vad kostar det?

2009-07-24 @ 12:29:35
URL: http://ericjohansson.blogspot.com
Postat av: Fredrik

Wow! Kostar de nedersta chealsen bara 400:-!? De var ju ruggigt vackra.

2009-07-24 @ 19:17:04
URL: http://ourclothes.blogg.se/
Postat av: K.

Tänkte bara visa min uppskattning för din blogg, den är sjukt inspirerande för personer som mig, modenoviser som gör sitt bästa för att ändå klä sig stiligt på en rimlig budget. Det tackar vi för!



Sen en fråga; ska ut och resa en del nere på kontinenten i höst. Några idéer om hur man kan se ut, så man inte gör bort sig bland modemedvetna tyskar och fransmän? Kanske det finns ett gammalt inlägg?

2009-07-24 @ 20:46:16
Postat av: jimmy

eric: asos är grymma, bra service som fan, kostar inte mycket alls. beställt en hel del därifrån.



Fredrik: japp endast 400, om frakten är ok blir de ett par av dessa för min del, ett riktigt kap.



K: älskar att f höra sånt här, alltid lika kul med folk som uppskattar bloggen :)

kontinentalt men budget ska fixas inom dom närmsta dagarna!

2009-07-25 @ 01:12:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0